Vuurgloed - Boris O. Dittrich

Actueel onderwerp integer tot thriller verwerkt
Een vrouwenverkrachter krijgt zijn trekken thuis
Het is een actueel onderwerp dat Boris Dittrich tot de kern van zijn nieuwe thriller Vuurgloed maakt: geweld tegen vrouwen en femicide (vrouwenmoord). Wereldwijd sterven jaarlijks tienduizenden vrouwen, puur vanwege hun vrouw zijn. In Vuurgloed komt de moordenaar er lange tijd mee weg.
Over de auteur
Boris O. Dittricht (1955) is mensenrechtenactivist, schrijver en politicus. Hij werkte in het verleden als advocaat en als rechter en was jarenlang Tweede Kamerlid en fractievoorzitter van D66. Sinds 2019 maakt hij deel uit van de D66-fractie in de Eerste Kamer. Hij publiceerde een aantal thrillers waarvan W.O.L.F. uit 2016 de bekendste is. Hij is een warm pleitbezorger voor de lhbt-gemeenschap (lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders).
Activist
Walter Beekman is hoogleraar en een gevierd activist voor vrouwenrechten en dat heeft hem wereldwijd bekendheid opgeleverd. Tot in de Verenigde Naties aan toe wordt hij uitgenodigd lezingen te geven over de onderdrukking van vrouwen en het daaruit voortvloeiende geweld. Hij ziet er daarbij ook nog eens uit als een filmster, heeft een suikerzoete stem, wordt door iedereen gerespecteerd. Het is dan ook geen wonder dat vrouwen zich tot hem aangetrokken voelen en hun heil bij hem zoeken.
Roofdier
Maar achter die mooie façade gaat een heel andere Walter Beekman schuil, een seksueel roofdier. Als hij zijn zinnen op een vrouw gezet heeft, rust hij niet totdat ze hem slaafs zijn zin geeft. En doet ze dat niet, dan gebruikt hij geweld. Regelmatig hebben vrouwen al aangifte gedaan van verkrachting door hem. Maar telkens opnieuw weet Beekman met gladde praatjes weg te komen. Hij een vrouwenverkrachter? Kom op zeg!
Psychotherapeute
Een vrouw die hem al heel lang kent is Erica Lohman, een psychotherapeute. Zij behandelde hem toen hij nog een puber was, nadat zijn depressieve moeder vanaf een hoog balkon haar dood tegemoet viel. Zij wist zijn vertrouwen te winnen en hij bekende haar dat hij de moeder zelf geduwd had. Vanwege de vertrouwelijkheid in een therapeut/cliëntrelatie heeft Erica daar nooit iets over kunnen zeggen en met lede ogen heeft ze gezien hoe Beekman daarna glanzend carrière maakte.
Boek
Tientallen jaren zijn voorbijgegaan en nu heeft Erica besloten in een appartement n New York een boek te gaan schrijven over geweld tegen vrouwen. Vier gevallen die zij in de loop der jaren behandeld heeft, wil ze daarin uitvoerig beschrijven. Dan ziet ze bij toeval in New York Beekman terug en opeens weet ze: die moet in haar boek, hij moet de kern van haar betoog worden.
Naïef
Is het naïviteit of is het alleen maar omdat Dittrich anders zijn verhaal niet rond kreeg? Hoe dan ook, Erica vraagt Beekman om naar een restaurant te komen en legt hem daar recht op de man af haar plan voor. Met naam en toenaam wil ze hem in haar boek opvoeren. Beekman wordt boos, Erica vlucht halsoverkop en vergeet daarbij haar tas en even later staan ze samen op een metroperron, Beekman die haar met de tas achterna gerend is en deze nu ver boven zijn hoofd houdt, Erica die uit alle macht probeert hem aan het hengsel naar zich toe te trekken. De metro komt, Beekman laat de tas los, einde van Erica. Haar dood wordt afgedaan als een ongeluk.
Dochter
Als dochter Robin in Nederland de dood van haar moeder verneemt, besluit zij naar New York te gaan om met eigen ogen te zien waar haar moeder gestorven is. Ze kan daar meteen ook goed aan haar scriptie over geweld tegen vrouwen voor haar rechtenstudie werken, want haar scriptiebegeleider is …, precies, diezelfde Walter Beekman, over wie Robin dat dan toe alleen maar goeds gehoord heeft. Gaandeweg ontdekt zij, door een nagekomen brief van haar moeder en door dagboekfragmenten hoe de feiten werkelijk liggen.
Het is een beetje vreemd dat Robin net zo naïef is als haar moeder. Ze beseft dat de man tientallen vrouwen misbruikt heeft en dat hij haar moeder vermoord heeft en wil dat graag gewoon even met hem gaan uitpraten. Hoe dom kun je zijn!
Interessant
Los van die ongeloofwaardige naïviteit van moeder en dochter weet Dittrich er een interessant verhaal van te maken. Het onderwerp gaat hem duidelijk echt aan het hart, regelmatig maakt hij uitstapjes naar feiten en cijfers over onderdrukking van en geweld tegen vrouwen en transgenders. Het levert een uiterst integer boek op dat wat het aan spanning misschien tekortkomt, ruimschoots goedmaakt door het interessante thema.
Sonja de Jong
Boris O. Dittrich – Vuurgloed. AmboAnthos, ISBN978 90 263 6923 0, 342 pagina’s, € 23,99, maart 2025