Nagelaten Werk - Rob van Vuure
Columnist maakt van elk sterfgeval een feestje
Honderd verhalen voor de prijs van één
Rob van Vuure is een fenomeen. Als je hem ziet lopen, je geeft er geen halve cent voor. Licht gebogen, z’n spullen in een plastic tasje, zo’n houding van ‘let vooral niet op mij’. Toch is die onopvallende man die daar loopt een van ’s lands creatiefste geesten en zeker de creatiefste in het wereldje van tijdschriften en kranten. De ‘bladendokter’ werd hij in een vorig leven genoemd, niet voor niets. Van Vuure heeft een zeldzame gave, hij ziet overal een verhaal. Geef hem een trefwoord en hij schudt tientallen invalshoeken voor een artikel, verhaal of serie uit z’n mouw. Hij ziet in elk detail een pakkend onderwerp.
Het maakt hem óók tot een begenadigd columnist. Zeker in combinatie met zijn andere kracht, Rob van Vuure is een geboren verteller en kan spelen met taal en ritme. Joost Prinsen verwoordt dat treffend in wat je het voorwoord zou kunnen noemen van deze nieuwe bundel columns, het kortste voorwoord ooit: ‘Van Vuure kan schrijven. En verdomd goed ook.’
Van Vuure laat het andermaal zien in deze bundel: Nagelaten Werk. Alleen die titel al! Van Vuure is kennelijk bezig met het schikken van zijn talloze columns in bladen en kranten en bundelt ze nu thematisch. Eerder verscheen Verzameld Werk. Dat was natuurlijk niet Robs verzameld werk, dat zou heel wat delen vergen. Nee, het bleek geheel des Robs een bundel over verzamelen. Met Nagelaten Werk gaat hij op dat spoor verder. De flaptekst: ‘Nagelaten Werk. Nagelaten, door anderen. Dat geheim. Die onbekende liefde. Een levensles. Een onverwachte erfenis of een opvallende rouwadvertentie. Wat of wie dan ook.’
Nagelaten Werk is mooi lesmateriaal voor schrijvers en columnisten. Efficiënt en doelgericht schrijven is een ambacht en Rob van Vuure beheerst dat ambacht als geen ander. Hij pakt een voorvalletje, een karaktertrek, of wat dan ook, bekijkt het van alle kanten en zet in minder dan twee pagina’s zijn verhaal lichtvoetig neer. Een verhaal, want eigenlijk is column niet het beste woord. Waar anderen honderden pagina’s nodig hebben, doet Rob van Vuure het in een paar honderd woorden. Hij komt binnen met zo’n zin die verleidt, zet zijn hoofdrolspelers herkenbaar neer in een paar woorden, voert de spanning op en levert zogezegd op bestelling steevast een treffende clou. Een heel leven trekt zo kortst samengevat voorbij.
Als willekeurig voorbeeld de eerste column van Nagelaten Werk: Mevrouw van Laarhoven. De binnenkomer: Jacqueline belde: ‘Weet je wie is overleden?’ Zeg het maar meteen. Enfin, mevrouw Van Laarhoven dus en we begrijpen, daar is wat mee. Binnen een paar zinnen schetst Rob haar, meneer Van Laarhoven, hun huwelijk, en we begrijpen, daar is wat mee. Altijd samen, nooit op vakantie en zeg nou zelf waarom zou je met zo’n prachtige tuin? En we begrijpen, die tuin, daar is wat mee. Waarna Van Vuure het geheim ontrafelt: dé heg. Zij vindt ‘m top, hij vindt ‘m niks. Noem op een feestje de heg en het decorum valt weg. Tachtiger-jarige oorlog, noemt Van Vuure het keffen van de Van Laarhovens. De ontknoping: hij staat op een laddertje zijn heg, haar heg, haar haag, dé ruzie-heg te decimeren. Kwart over zes, een paar uur na haar overlijden. Als een bezetene deed de schaar zijn werk, anderhalf uur lang.
Peter Hovestad
De auteur
Rob van Vuure (Breukelen-Nijenrode, 1945) is een Nederlandse bladenmaker en columnist. Van Vuure was hoofdredacteur van een tiental Nederlandse publiekbladen bij de VNU, zoals Story en Playboy. Hij wordt ook wel de ‘bladendokter’ genoemd.
Rob van Vuure – Nagelaten Werk, ISBN 978 94 92114 15 0, 212 pagina’s, uitgave Stip Media, € 14,95, maart 2021.