Nadia - Elisabeth Norebäck
Twee dochters van de populaire zangeres Kathy verwerken de psychologische naweeën van hun moeders populariteit
De persoonlijkheid van ‘zonneschijnmeisje’ Linda maakt plaats voor die van Nadia
Linda Andersson was voorbestemd om het ‘zonneschijnmeisje’ te zijn toen ze als vroeg optrad met haar moeder, de populaire zangeres Kathy, in het dagelijks leven Katarina Andersson, dochter van de filmster Erik Andersson. Linda trouwt met Simon, even beroemd.
Alles kantelt als haar moeder ALS, een fatale ziekte, krijgt en Linda haar man Simon verdenkt van ontrouw. Linda wordt plotseling beschuldigd van moord op hem. Al haar vrienden laten haar vallen. Ze wordt tot levenslang veroordeeld.
Recent is ze in de gevangenis aangevallen door Anne die al een tijd een hekel aan haar heeft, met een elektrische staaf, waardoor de helft van haar lichaam mismaakt is. Als ze in het universitaire ziekenhuis ligt van Örebrö, ziet ze de littekens na de operatie. Ze wordt daar vertroeteld door verpleegster Helen, die voor haar welzijn waakt, maar ook streng bewaakt tot ze teruggaat naar de gevangenis, waar ze erg tegenop ziet.
Toch weet ze heimelijk van zichzelf dat ze onschuldig is. Ze gaf zes jaar geleden op 17 september een feest in het zomerhuis op Färingsö, het zomerhuis dat zij en haar zusje Mikaela van hun moeder hadden geërfd. Ze heeft daar zo’n twintig gasten uitgenodigd onder wie met enige aarzeling haar man Simon op het laatste nippertje. Hetis vier maanden geleden dat haar moeder is overleden en ze zal het heerlijk hebben gevonden dat ze een luidruchtig feest geven om het leven te vieren. Linda heeft nog vaak nachtmerries over die nacht dat haar leven is verwoest. Alex ligt nog te slapen als ze opstaat. Wanneer ze wakker wordt, is ze omringd door bloed. Op dat moment schreeuwt de politie dat ze buiten moet komen met haar handen boven haar hoofd. Heeft zij werkelijk haar man Simon vermoord, en niet haar vriend Alex, die een bloedhekel aan hem heeft?
Tijdens het proces is ze door de vrouwelijke aanklager afgeschilderd als een gewetenloze, kwaadaardige en wraaklustige vrouw. Zij heeft Simon Huss gedood. Daarom moet ze een levenslange gevangenisstraf krijgen. Volgens haar advocaat Lukas Francke is ze een geknakte vrouw die er alles aan heeft gedaan de restanten van haar leven bijeen te rapen en dat in het volle licht van de publieke opinie. Er is geen sprake van dat Linda Simon heeft vermoord. Er zijn te veel vraagtekens en de waarheid is dat de echte moordenaar nog steeds vrij rondloopt, zegt hij afrondend. De rechter en de jury kiezen voor het verhaal van de aanklager. Het wordt levenslang.
Nadat ze door Anne is aangevallen in de Biskopsberg-gevangenis, keert ze vanuit het ziekenhuis terug en verblijft ze eerst op de ziekenzaal van Biskopsberg. Dat komt doordat de arts in het ziekenhuis erop aangedrongen heeft dat ze eerst moet herstellen omdat ze zowel lichamelijk als psychisch een trauma heeft opgelopen. Cipier Tina heet haar welkom als verpleegkundige en zegt dat er goed voor haar zal worden gezorgd. Met een bezorgde blik kijkt ze naar haar kaal geschoren hoofd en haar littekens. Zodra de handboeien zijn verwijderd helpt ze haar uit haar rolstoel.
Dan schrikt ze op want ze wordt geconfronteerd met Adriana Hansen beter bekend als de Koningin van Biskopsberg. Een gevaarlijke vrouw met een slechte reputatie. Maar het blijkt anders uit te pakken. Adriana leeft met haar mee en zegt zinvolle dingen. Wanneer Linda vertelt over haar zusje Mikaela stimuleert ze haar om een brief naar haar te schrijven. Het blijkt dat Mikaela al talloze brieven naar de gevangenis heeft gestuurd, maar de brieven komen ongeopend retour en Linda heeft ze nooit gelezen. Vermoedelijk pesterij van de cipiers. Een voor de hand liggende manier om gevangenen te straffen. Mikaela heeft deze keer direct gereageerd op haar brief en komt naar de gevangenis toe. Voor het eerst in zes jaar tijd spreken ze met elkaar. Als ze elkaar stevig omhelzen fluistert Mikaela ‘wat mama altijd zei’: ‘Zeg het met een liedje.’
In het tweede deel van het boek mag Linda voor het eerst sinds jaren met verlof. Anderhalf jaar nadat ze is aangevallen in de kelder en haar gezicht en lichaam mismaakt. Directrice Beatrice Viktorsson maakt duidelijk dat ze na rijp beraad naar buiten mag. Onder begeleiding van twee cipiers wordt ze vanuit de Biskopsberg-gevangenis naar het winkelcentrum Marieberg in Örebrö gebracht. Wat de directrice niet weet is dat de vriend van de Koningin, Jakob, beloofd heeft haar te helpen zodra ze buiten is. Ze weet de cipiers te misleiden door via de achterdeur van een boetiek te verdwijnen. Waar dat toe leidt en dat ze zo haar meisjesnaam Nadia weer terugkrijgt, gaan we hier niet uit de doeken doen. Wel is duidelijk dat het succesvolle zangeresje Linda en de heel andere Nadia twee uiteenlopende persoonlijkheden zijn, de een heeft plaats gemaakt voor de ander. Dat wordt duidelijk wanneer ze weer contact heeft met het verwende jonge zusje Mikaela in gesprekken die ze met elkaar voeren. Dan wordt ook duidelijk wat er echt gebeurd is in de nacht van het feestje in het vakantiehuisje. Zou hier sprake zijn van een dissociatieve identiteitsstoornis?
Elisabeth Norebäck slaagt erin de spanning langzaam op te voeren en de psychologie hoe beide zusjes hebben gehandeld op haar manier te duiden en te verbeelden. Zij legt uit hoe hun succesvolle moeder die ALS kreeg, hun leven heeft gedomineerd. Het boek besluit ook met een bezoek aan de begraafplaats van de moeder. Aan zangeres Kathy, hun moeder, in zelfs in Stockholm een heel museum gewijd: Kathy’s museum aan het Östermalmstorget. Daaruit blijkt dat ze nog steeds mateloos populair is. Maar vermoedelijk heeft ze geen idee wat voor dat voor emotionele werking dat nog lang na haar dood heeft veroorzaakt bij haar beide dochters.
De auteur
Elsabeth Norebäck (Dalarna, 1979) woont in Stockholm met haar man en drie kinderen. Ze studeerde aan de technische universiteit van Stockholm. Haar debuut Zeg dat je van mij bent, werd in korte tijd aan meer dan dertig landen verkocht.
Elisabeth Norebäck – Nadia – Thriller (onder dezelfde titel verschenen in Zweden bij Polaris), 271 pagina’s, ISBN 978 90 4463569 0, uitgeverij Prometheus, € 22,50, oktober 2021