Later - Stephen King
Jamie kan doden zien en met hen praten
Volwassenen betrekken hem vaak bij hun problemen
Jamie Conklin is zes en heeft in groep drie voor Thanksgivingday een tekening gemaakt van een groene kalkoen. Zijn moeder haalt hem op van school en als ze thuiskomen in hun luxe zeskamerappartement vinden ze een emotionele buurman professor Burkett die hen vertelt dat zijn vrouw Mona die ochtend is overleden. Ze is weggebracht met een ambulance.
Tijdens het gesprek met Burkett, blijkt Jamie nog gewoon met haar te kunnen praten, hij is de enige die haar ziet in haar doorschijnende nachtjapon met haar hele ‘hebben en houden’. De verlovingsring (met een grote diamant) en een trouwring van mevrouw Burkett zijn ook weg, zegt haar man. Ze deed ze altijd af als ze haar handen insmeerde met crème. Maar aan Jamie zegt ze dat ze in de gangkast liggen op de bovenste plank.
Mevrouw Burkett zegt nog tegen Jamie dat kalkoenen niet groen zijn. ‘Dat ding lijkt trouwens niet op een kalkoen. Het lijkt meer op een grote ronde vlek met vingers. Je bent geen Rembrandt.’ Jamie en zijn moeder gaan terug naar hun appartement en komen later in de middag bij Burkett terug om Chinees te eten. Dan zal Jamies moeder de ringen pakken in de kast, zoals hij haar heeft verteld om aan Burkett te geven onder het woord: ‘Bingo’. Zijn moeder is verbaasd over zijn bijzondere gaven dat hij met doden kan praten en niemand anders. ‘Mevrouw Burkett is ook voor Jamie visueel aanwezig bij het eten. Ze vindt dat Jamies moeder slim is dat ze de ringen vindt.
De moeder van Jamie is literair agent en verdient haar geld met name door de negen New York Times-bestsellers van Regis Thomas. Ze moet nu nog 200 pagina’s lezen van zijn nieuwste boek Het spookmeisje van Ranaoke.
Als ze door verkeerde investeringen tonnen verliest en eenvoudiger moeten gaan wonen en de demente oom Harry wiens onderhoud ze ook moet betalen moet verhuizen naar een eenvoudiger verpleeghuis wacht nog een grotere klap. Tia woont inmiddels samen met politieagente Liz van de NYPD en Jamie, dan gaat ook tot hun grote verdriet Regis Thomas plotseling dood, overleden aan een hartaanval, het was geen misdrijf, vertelt de dode meneer Thomas aan Jamie. Dat betekent dat zijn allerlaatste boek waarvoor 3 miljoen voorschot is geboden, en waarvan Jamies moeder een aandeel heeft gekregen, niet zal verschijnen en dat is een ramp. Zou er dan niets terug te vinden zijn in zijn huis over dat laatste boek? Jamie heeft altijd van zijn boeken genoten net als veel anderen, het heeft hem veel geleerd over seks en geweld. Tia, Liz en Jamie gaan naar Cobblestone Cottage in Croton-on-Hudson, naar het huis van Regis. Er is niemand. Dan bedenkt Tia dat Regis een schrijvershuisje heeft met werkkamer. Het heet La Petite Maison dans la Bois. Dat ze daar niet eerder op was gekomen! Ze was nagenoeg wanhopig want het zou een financiële ramp zijn als dat laatste boek niet zou verschijnen, Misschien kan ze het nu zelf schrijven. Het wordt Het geheim van Raaaoke.
De auteur
Stephen King (Portland, Maine, 1947) is een begrip. Zijn boeken zijn stuk voor stuk bestsellers en wereldwijd werden er 400 miljoen boeken van verkocht. Zijn verhalen gaat vaak over personen die in onverwachte, vaak angstige situaties terechtkomen. King schrijft ook literair werk. Veel boeken zijn verfilmd, zoals The Shining met in de hoofdrol Jack Nicholson. Befaamd is de verfilming van IT, Ook muziek speelt een grote rol in zijn werk.
Dan komt Regis Thomas tevoorschijn en vertelt aan de inmiddels negenjarige Jamie het hele verhaal van het boek. Een ingewikkeld plot met een stuk of zes hoofdpersonen. En minstens zoveel bijfiguren. Dat duurt meer dan anderhalf uur, Jamies moeder neemt het ook op op tape wat Jamie aan haar doorvertelt. Regis draagt op zijn T-shirt een sjerp met daarop een blauw lintje dat hij kreeg toen hij de regionale spellingswedstrijd won in de zesde klas. Daarmee zit hij ook aan zijn schrijfbureau. Meneer Thomas citeert de laatste zin van het boek: ‘Die dag ging er een rode zon onder boven de verlaten nederzetting en het uitgekerfde woord dat generaties voor een raadsel zou stellen lichtte op alsof het in bloed was gedrenkt: CROATOAN.’ Als Tia maandenlang gewerkt heeft aan het laatste boek van Regis komt het eindelijk uit bij Doubleday. De redactrice heeft niet eens door dat Tia het geschreven heeft. De besprekingen zijn goed. Ondertussen komt er een eind aan de relatie tussen Tia en Liz Dutton. Vele flessen wijn hebben de relatie geen goed gedaan en Tia giet de laatste flessen leeg. Ze gaan verder met hun leven zonder Liz.
Wanneer Jamie dertien is staat Liz voor de deur en neemt hem mee. Ze moet haar baan redden en wil dat hij praat met de bommenmaker Thumper (bijnaam van Kenneth Alan Therrault) – die meer dan dertig bomexplosies heeft veroorzaakt met drie doden en twintig gewonden. De eerste staaf dynamiet met een timer eraan plaatste hij in de vuilnisbak die voor de toiletten van de King Kullen-supermarkt in Eastport. Hij was toen nog een tiener. Hij is onlangs gepakt en door het hoofd geschoten maar beweerde dat er nog een laatste bom is. Ze gaan naar het ziekenhuis City of Angels Hospital waar hij als conciërge werkte, maar daar is hij niet. Hij zit op een bankje dicht bij het vroegere gebouw waar hij woonde in Queens. Thumper ziet er niet uit. Jamie moet ervan spugen in de auto van Liz. Er zit een gat in zijn slaap ter grootte van een dubbeltje maar aan de linkerkant is het gat zo groot als een gebaksbordje en komen de hersenen er zo ongeveer uit. Jamie is de enige die hem ziet en spreekt en net zo lang met hem doorgaat tot hij bekent dat hij zijn laatste bom op het oude honk heeft geplaatst: in de King Kullen-supermarkt. Liz weet dit op een vernuftige manier door te geven zodat haar loopbaan er mogelijk van kan profiteren. Jamie vraagt hem: ‘Waarom plaatste je al die bommen?’ ‘Omdat ik er zin in had,‘ is zijn antwoord.
Als de politie de supermarkt belegert en overal zoekt naar de bommen met honden (zij in kogelvrije pakken maar de honden zonder) vinden ze de bom met timer met daarop als tijd zaterdagmiddag vijf uur, het drukste moment moet hij afgaan. Ze kunnen hem op tijd onschadelijk maken. Het hele gebeuren is uitgebreid op televisie te zien. Jamies moeder weet nog van niets. Als hij haar het hele verhaal vertelt, belt ze Liz op dat ze nooit meer een beroep op Jamie mag doen. ‘Anders brand ik je tot de grond toe af. Je weet dat ik dat kan.’
Wat Jamie niet heeft verwacht is dat Thumper regelmatig opduikt op de gekste momenten, in de lift bij zijn flat, op school of ’s avonds onder een lantaarnpaal. Thumper vertelt hem dat zijn moeder nog een half jaar te leven heeft, omdat ze kanker heeft (ze heeft veel gerookt, maar nu nauwelijks meer). Zijn moeder vertelt hem daarna dat ze een recente check-up heeft gehad bij de huisarts en in goede gezondheid is.
Aan professor Burkett vraagt hij wat hij aan het verschijnen van Thumper kan doen en dat hij niet van hem afkomt. Misschien is Thumper wel besmet door een demon zegt hij. Als een van de mogelijkheden om van hem af te komen noemt de prof Het Ritueel van Chüd. Toegepast door een sekte van Tibetaanse en Nepalese boeddhisten. Chüd kwam vooral van pas als een van die boeddhisten hoog inde bergen een yeti tegenkwamen, de verschrikkelijke sneeuwman. Of ze wel of niet echt bestaan, Tibetanen geloven dat ze echt zijn. Iemand die een yeti tegenkwam zou bang zijn hem zijn leven lang tegen te komen, tenzij hij zou worden verslagen door Het Ritueel van Chud. Een geestelijke krachtmeting tussen jezelf en die demon. Dat gebeurt telepathisch. Het is lastig praten als je probeert in elkaars tong te bijten (dat is symbolisch bedoeld, net als stukjes witbrood en vingerhoedjes wijn symbool staat voor Jezus’ laatste avondmaal met zijn discipelen). De eerste die zich terugtrekt verliest alle macht over de winnaar. Jamie leest Bram Stokers Dracula – weliswaar in een strip – waarin staat dat een vampier alleen bij je binnen kan komen als je hem uitnodigt.
Als Jamie met zijn moeder naar een honkbalwedstrijd gaat staat Thumper er weer. Jamie steekt zijn middelvinger naar hem op. Zijn mond verandert van een grijns in een grauw. Jamie gaat wat rustiger zitten, hij heeft hem nog niet verslagen maar de gedachte steekt de kop op. Wanneer Thumper hem weer benadert valt Jamie hem aan en Thumper wordt zowaar bang ondanks het feit dat hij dertien centimeter langer is en 50 kilo zwaarder. De rollen raken omgekeerd: Thumper is bang voor hem geworden. Hij stuurt hem weg en ‘verdwijn waar je ook vandaan komt, maar als ik je roep dan kom je!’ Daarna voelt Jamie zich goed als iemand die een ernstige ziekte heeft en aan de beterende hand is. Marty Burkett sterft plotseling als hij onderweg is naar de begrafenis van een gestorven vriend. Daarvoor heeft hij nog geschreven met Jamie en hem aangeraden Thumper maar hem met rust te laten. Dan staat Liz Dutton opeens op de stoep. Hij moet met haar mee. Ze wil van een handelaar in Rensfield die net vermoord is door haar weten waar hij zijn duizenden pillen heeft verstopt die ze kan verhandelen. Ze heeft eerst zijn bewaker neergeschoten en daarna de handelaar.D onny (Donald) Marsden die meer dan 150 kilo weegt en een bed heeft voor vier personen. In de neusgaten van Liz zit bloed dat er regelmatig uit lekt omdat ze haar neus stukgesnoten heeft met cocaïne . Liz wil een nieuw leven beginnen aan de Westkust en de pillen verpatsen. Maar eerst moet ze weten waar de pillen zijn. Ze toetst de code in van het toegangshek tot het grote huis van Donny. Bij de garage van het huis staat Teddy, de portier met een bloederig gat waar eens zijn mond zat. De Porsche van Donny staat er nog en is niet gebruikt om Donny naar het uitvaartcentrum te brengen. Aangezien Donny breeduit vastgebonden op het vierpersoonsbed ligt jaagt Liz hem nog even een kogel door het hoofd, maar Jamie moet wel met hem of wat er van hem over is in gesprek over de vraag waar de pillen gebleven zijn.
‘Waar zijn is de Oxy Donny?’ (‘Dat staat voor de verzameling pillen). Donald staat nog steeds bij de deur van de bibliotheek: ‘In de schuilkamer,’’ zegt hij. Een plek waar je je kunt verstoppen als er wordt ingebroken.’ Het is de vraag of Liz en Jamie erin slagende pillen te vinden. Dat mag de lezer zelf ontdekken.
Er gebeurt veel in dit horrorverhaal dat geen moment verveelt en het meesterschap van Stephen King wederom bevestigt.
Stephen King – Later (verschenen in 2020 als Later bij Hard Case Crime), vertaald uit het Engels door Annemarie Lodewijk, ISBN 978 90 225 9280 9, 266 pagina’s, uitgeverij De Boekerij, € 20,99, maart 2021