Het hotel - Lucy Foley
Komen de hoteldromen uit van Francesca of wordt het een catastrofe?
In Bella’s Zomerdagboek uit 2010 in Tate’s Vakantiepark heet ze Frankie
Owen Dacre heette toen nog De Garnaal, het vaak gepeste jongetje. Nu is hij de briljante architect en echtgenoot van Francesca, die The Manor, een hotel heeft gemaakt vlak boven een klif van Dorset. Hij zelf herkent de huidige officemanager van het hotel als Shelly, het meisje van de fish-and-chipszaak. Maar de bossen waar het op gebouwd is hebben een eeuwenoud geheim en de bevolking is niet op Francesca’s hand. Jaloezie en andere redenen drijven hen. En de fraaie auto, een zilverkleurige Aston Martin-cabriolet, die Francesca Owen cadeau deed, wordt door inspecteur Walker en zijn rechterhand Heyer in een bocht met varens begroeide berm gevonden. De motorkap is een puinhoop van in elkaar geduwd metaal. Op de kentekenplaat staat DACRE. Walker ziet in de kapotte voorruit nog net een veeg bloed op het lichte leer van het stuur. Hij is in de buurt omdat op het strand een lijk gevonden is.
Boomhuttenproject
Onwilligheid van een boomchirurg om een vlier te kappen, de goedgelovigheid van de dorpsbewoners houdt veel progressie tegen. Owen heeft een witte X op een boom gezet die gekapt moet worden om straks de bouw van het boomhuttenproject mogelijk te maken, maar de boomchirurg blijft zich verzetten, want het brengt ongeluk. Je kan pas iets omzagen als je toestemming hebt gevraagd aan de Vliermoeder, de geest in de boom. ‘Maar als je de hele boom omzaagt, dat brengt serieus ongeluk…’
Francesca laat zich spiritueel behandelen door Julie. Ze heeft een schaal met water, waarop ze een ei breekt. Het eiwit vormt, zo lijkt het, een kwal op het water. Ze vraagt Francesca goed te kijken. Dan ziet ze iets, een vogelvormige kop, met een wrede haakvormige snavel en kleine kraalogen. Het maakt Francesca bang. Julie zegt dat de schaal nooit liegt. ‘Wat je hebt gezien, kan voor je vijand staan. Het betekent dat je goed moet oppassen.’
Over de auteur
Lucy Foley (1986, Engeland) woont in Londen en is naast schrijver ook redacteur bij een uitgeverij. Haar thrillers De jachtpartij, De gastenlijst en Het appartement waren nummer 1-bestsellers en werden bejubeld door recensenten en lezers. Het hotel is haar vierde thriller.
Woordenwisseling
Het hotel The Manor was een jarenlange wens van Francesca, die een gespleten persoonlijkheid heeft. Zoals Bella zich haar herinnert in haar zomerdagboek uit 2010 in Tates vakantiepark, waar ze nog gewoon Frankie heet en de baas speelt en Bella nog Mus noemt. Na een woordenwisseling heeft ze haar opgesloten in de bibliotheek. En Frankie is jaloers op de uitstraling van Cora, het sexy meisje met de afgebroken tand. Die eenmaal dood begraven is door Francesca’s vader (‘Ik heb het afgehandeld’’) maar wier lijk is teruggevonden. Ze blijkt de moeder te zijn van Garnaal, en is recent teruggevonden, gewikkeld in een blauw zeildoek in het bos. Haar zoon Owen Dacre is kapot van de vondst. ‘Wat daar al die tijd in de grond ligt, dat is mijn moeder, Fran.’
‘Was Cora de poetsvrouw jouw moeder?’ is haar reactie. Owen is dus de zoon ‘van Cora Deeker, die sloerie uit de pub?’ Owen vraagt ‘Francesca’ waar ze is. Hij klinkt hard en koud, hij noemt haar anders nooit bij haar volle naam.
High door cider met lichte drug
De geserveerde cider met lichte drug bij de opening van de Zonnewende in het hotel maakt dat de mensen high worden, op elkaar duiken in het zwembad, niet aan tafel gaan zitten om te genieten van de uitgebreide maaltijd, maar met elkaar rollebollen, en vrijen dat het een aard heeft. Het gaat aardig mis. Vermoedelijk, vermoedt Eddie, heeft Nathan Tate hier de hand in gehad. Onderaan de klif ziet Francesca een manshoge, afgrijselijke gedaante, een reuzenafbeelding van de zwarte pakken van de Vogels. Bella ziet eerder twaalf mensen in vogelpakken in het bos. Vanaf het strand ziet Francesca een met een kap bedekt hoofd, donkere oogkassen, een dreigende kromme snavel en reusachtige uitgestrekte zwarte vleugels gaat een vuur met een gedempte woeff omhoog. Het grote ding lijkt boosaardig te gloeien. Eddie heeft Nathan Tate, wiens vader het vakantiepark beheerde, zien lopen met drie jerrycans benzine. Wie van hen heeft het vuur aangestoken? Hoopt men zo het hotel af te laten branden, zodat er straks weinig meer over en Francesca’s droom omver is geblazen? De brand veroorzaakt ook een aantal dodelijke slachtoffers waar inspecteur Walker nu naar op zoek is. Francesca krijgt een bijna psychotische ervaring als ze ziet hoe de mensen reageren op de drug in het ciderdrankje dat voor de brand is geserveerd. Ze racet ervandoor met Owens Aston Martin-cabriolet, belandt in de berm en maakt een magische sprong door de ruimte als haar de weg wordt gehinderd door een zwarte Vogel met het lichaam van een mens. Wie weet waar ze zou belanden.
Ontroerend weerzien
Voor Eddie is het een ontroerend weerzien met zijn broer Jake, die aan de drugs was, zelfs heroïne gebruikte, maar nu terug is als inspecteur Walker. Gespecialiseerd in cold cases, en de dood van Cora onderzoekt die door Francesca’s vader is begraven. Eddie is de held van de dag. Hij blijkt de man te zijn die de meeste mensen heeft gered uit het brandende perceel, maar het meest verrukt is hij dat zijn grote broer terug is, die hij vijftien jaar heeft gemist. Voor al die mensen die een verborgen agenda hebben, geeft het verdwijnen van het hotel ook rust. Het zal plaats maken voor een galerie met werk van plaatselijke kunstenaars, een gemeenschapscentrum, voor gezinnen, een zwembad en tennisbanen. De bossen met hun rijke geschiedenis zijn weer opengesteld voor publiek. Een wijs besluit van Owen, die als Garnaal een arme jongen was en nu landheer is. Hij beschouwt het lokale volk, als de ware erfgenamen van de grond.
Lucy Foley – Het hotel (verschenen in 2024 als The Midnight Feast bij Lost and Found Books Ltd) werd vertaald uit het Engels door Ans van der Graaff Boekerij, 364 pagina’s, ISBN 978 90 492 0443 3, € 21,99, juli 2024