Gemma Woodstock 4 - Een dood vol leugens - Sarah Bailey
Weinig spanning, veel geleuter
Gemma Woodstock beetje halfhartig in actie
Wanneer mag een thriller nog thriller heten? Die vraag komt op bij het lezen van Een dood vol leugens, het vierde deel in de serie die de Australische Sarah Bailey schreef over politierechercheur Gemma Woodstock. Honderden bladzijden lang vormt de dood van een onbekende vrouw, gevolgd door haar verdwijning, en de vondst elders in de stad van een pasgeboren baby niet meer dan achtergrondmateriaal voor een verhaal over een vrouwelijke agente die maar wat aan tuttelt met haar eigen baby, zich zorgen maakt over haar huwelijk en te veel beslommeringen aan haar hoofd heeft om zich ook nog eens echt op onderzoek naar die vrouw en die baby te storten.
Over de auteur
Sarah Bailey (1982) woont in Melbourne, Australië. Eerder schreef ze drie delen over haar heldin, politie-agente Gemma Woodstock en een stand-alone thriller, De huisgenoot.
Lijk verdwenen
Gemma Woodstock heeft na de geboorte van haar dochtertje negen maanden geleden, nog steeds ouderschapsverlof. Maar tijdens een bezoek aan haar vader die met een hartaanval in het ziekenhuis is opgenomen, valt daar opeens het licht uit en blijkt even later een lijk uit het mortuarium gestolen te zijn. De dode vrouw was eerder die avond in het ziekenhuis beland na een eenzijdig auto-ongeval. Een ooggetuige beweert dat zij door een andere auto van de weg geduwd is.
Draagzak
Gemma’s speurdersbloed begint ondanks het ouderschapsverlof te kriebelen en met de baby in een draagzak op haar buik begint zij zich op allerlei manieren te bemoeien met het onderzoek dat haar collega Everett samen met zijn team uitvoert. Als een dag later in het park een pasgeboren baby zwaar onderkoeld gevonden wordt, is zij ervan overtuigd dat de dode vrouw en de baby met elkaar te maken moeten hebben. Van haar baas mag zij onderzoek gaan doen, zolang ze Everett maar niet voor de voeten loopt. Hetgeen uiteraard toch gebeurt en tot de nodige irritatie leidt.
Verwaarloosd
Een echt leuk of interessant hoofdpersoon voor een thriller is Gemma Woodstock niet. Ze heeft het vooral vreselijk druk met haar babydochtertje en haar zoontje van tien. Ze voelt zich verwaarloosd door haar man Mac, hoewel de brave man kookt, schoonmaakt, vrijt als de beste, maar zo nu en dan een paar dagen weg moet voor zijn werk. Gemma is ervan overtuigd dat hij haar met een andere vrouw bedriegt.
Ook Everett die haar werk heeft overgenomen, kan niks goed doen in haar ogen. Ze heeft een hekel aan zijn aftershave, vindt dat hij zijn werk niet goed doet, of wel: het niet doet zoals zij het zelf gedaan zou hebben.
Geen onderzoek
Maar zelf doet Gemma ook niet veel. Oké, ze sjokt wat af met die baby in haar buikdrager, maar enig gericht onderzoek lijkt zij niet te doen. Zodoende weten we op bladzij 250 nog even weinig als op bladzij tien, toen de dode vrouw verdween en de onderkoelde baby gevonden werd. En dat gaat knap vervelen.
Uiteindelijk weet Bailey toch een tamelijk verrassende, zij het wel bijzonder vergezochte plot uit haar pen te toveren. Maar menige lezer zal voor die tijd al uit verveling in slaap gevallen zijn.
Sonja de Jong
Sarah Bailey – Emma Woodstock 4 – Een dood vol leugens. (oorspronkelijk verschenen onder de titel: Body of lies, Allen & Unwin Publishers) uit het Engels vertaald door Ireen Niessen, Marmer, ISBN 978 94 606 8646 7, 480 pagina’s, € 24,99, juni 2024.