De val van Tammy Davidson - Lex Passchier
Mix van filosofische beschouwingen en thriller
Een man in de ban van boekenwijsheid
Een doorsnee thriller is De val van Tammy Davidson zeker niet. Tenminste niet als je een thriller beschouwt als een opeenvolging van een misdrijf, een speurtocht en het vinden van een dader. Eerder laat dit boek zich omschrijven als een mix van verhalen die als op een Droste cacaoblik in elkaar grijpen en een reeks filosofische beschouwingen over de wereld waarin we leven. Goed geschreven, dat zeker, maar ook wat ongrijpbaar.
Over de auteur
Lex Passchier (1976) is vooral (on)bekend van zijn scenario’s voor series als Oogappels en Gooische Vrouwen. Hij studeerde Film- en Theaterwetenschap en werkte zeven jaar bij Endemol als scenarioschrijver van series als Baantjer, Grijpstra en De Gier en andere bekende televisieseries. Eerder schreef hij de thriller Moordvrouw – Witte Leugens, gebaseerd op de gelijknamige televisieserie van zijn hand. De val van Tammy Davidson is zijn eerste op zichzelf staande thriller.
Verhaallijn
Vertellen waar De val van Tammy Davidson over gaat zou een groot deel van het leesplezier bederven. Want in een opeenvolging van verhalen die aanvankelijk los van elkaar lijken te staan, tekent zich geleidelijk een verhaallijn af die je beslist niet ziet aankomen. Er is een vrouw die geen kinderen wil en er toch eentje krijgt, er is een tragisch ongeval, er is een moord in een volkstuin en dan is er ook nog een man die een buitengewoon vervelende jeugd achter zich heeft, met een nare vader, een moeder die hem als plaatsvervangende sekspartner beschouwde en medescholieren die hem als pispaaltje behandelden. Een man die dan ook behoorlijk ontspoort waardoor de bijna gepensioneerde inspecteur Cees Vermunt zijn handen vol aan hem krijgt.
Hot items
Wat al die losstaande verhalen met elkaar te maken hebben, moet de lezer zelf maar vaststellen. Het lijkt Passchier er toch eerst en vooral te doen geweest om een aantal hot items uit onze maatschappij van vandaag onder de loep te nemen. Om maar wat te noemen: de vraag of kinderen krijgen in een tijd waarin overbevolking en klimaatcrisis de wereld tot een steeds onaangenamer plek lijken te maken verantwoord is. En in het verlengde daarvan het feit dat een vrouw die ervoor kiest om geen kinderen te krijgen nog altijd beschouwd wordt als egoïstisch en als iemand die zich heus vroeg of laat nog wel zal bedenken.
Dolgedraaid
En ook is er de constatering dat onze geestelijke gezondheidszorg totaal dolgedraaid is waardoor iemand die hulp nodig heeft te horen krijgt dat hij op de wachtlijst komt en hopelijk over drie maanden eens aan de beurt zal komen. ‘Maar ik weet niet hoe ik mij DAN voel, ik weet alleen hoe ik mij NU voel en dus wil ik NU met iemand praten omdat ik denk dat ik dat NU zou kunnen en niet over drie maanden pas en dus heb ik gezegd: Ik kijk het nog wel even aan.’
Het zijn op zich stuk voor stuk interessante dilemma’s die Passchier schetst, maar ze houden het verhaal regelmatig behoorlijk op en vragen veel van het geduld van een lezer als die in de eerste plaats uit is op spanning.
Maatschappij
Die spanning is er wel degelijk aan het eind van het boek. Op dat moment toont Passchier aan dat hij – zoals hij ook in zijn scenario’s al bewees – wel degelijk weet hoe je een verhaal spannend moet maken. Maar het heeft er toch de schijn van dat dat niet zijn hoofddoel was met dit boek. Dat het hem er veeleer om te doen is om te laten zien wat er allemaal mis is in onze maatschappij en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
Opvallend is dat Passchier meermaals benadrukt dat een boek voor een gestoorde geest aanleiding kan zijn om een moord te plegen. Hij noemt onder meer de moord die Marc David Chapman pleegde op John Lennon (naar aanleiding van The catcher in the rye van J.D. Salinger) en The Rage, geschreven door Stephen King onder het pseudoniem Richard Bachman, die leidde toch diverse schoolmoorden in de VS. Zijn impliciete vraag lijkt te luiden: in hoeverre is een boek, en in het verlengde daarvan de schrijver, verantwoordelijk voor wat een boek voor schade kan aanrichten. Een boeiende vraag, die hij echter in morele zin niet verder uitwerkt, maar die wel een essentieel onderdeel van de plot van dit verhaal vormt.
Sonja de Jong
Lex Passchier – De val van Tammy Davidson, Luitingh Sijthoff, ISBN978 90 218 0756 0, 369 pagina’s, € 22,99, januari 2025