Camping - Maartje Wortel
De camping als ontsnappingsplek
Ontknoping die je niet aan ziet komen
De nieuwe roman van Maartje Wortel, Camping, leest lange tijd als een echte Wortel: een verhaal over heel gewone en toch bijzondere mensen, geschetst op een bedrieglijk luchtige toon met op de achtergrond steeds een vleugje tragiek. Maar dan is er in Camping opeens dat laatste hoofdstuk, dat aankomt als een vuistslag recht in je gezicht. Een ontknoping die je niet ziet aankomen en die lang door dreunt.
Over de auteur
Maartje Wortel (1982) volgde de opleiding Beeld en Taal aan de Rietveld Academie. In 2009 debuteerde ze met de verhalenbundel Dit is jouw huis die haar de Anton Wachterprijs opleverde. In 2011 volgde haar eerste roman Half mens die genomineerd werd voor de BNG Bank Literatuurprijs. Ook haar daarna verschenen romans werden regelmatig genomineerd voor literaire prijzen.
Zomaar een camping
Een camping ergens in the middle of nowhere. Jarenlang het bezit van twee zussen en onlangs opgekocht door Victorien. Haar relatie is voor haar volkomen onverwacht tot een eind gekomen en Victorien weet zelf niet goed waarom zij die camping, met geld uit een erfenis van een oude tante, koopt. Is het een poging tot wraak op haar vriendin met wie zij jarenlang zo gelukkig was? Liefde voor het campingwezen heeft er in elk geval weinig mee te maken.
Kleurrijke gasten
Op de camping staan diverse kleurrijke gasten. Zo is er Derek, een bekende BN’er, op de vlucht voor de paparazzi en zijn fans nadat buren een filmpje gepost hebben waarop hij in de tuin seks heeft met een jong meisje dat zeker niet zijn vrouw is. En dan is er nog Igor, opgegroeid in armoede met ouders die nooit enige interesse in hem toonden. Beroepsmilitair geworden, uitgezonden naar tal van oorlogsgebieden waar hij afschuwelijke dingen zag, zelf gewond geraakt door een dom ongeluk. En sindsdien verblijft hij op de camping en houdt zijn omgeving in de gaten. ’Surveillance, noemde hij het. Alles in orde. Alles in orde.’
Wandelservice
En wat te denken van Bilal, die vastbesloten is rijk te worden, maar liefst met niet al te veel inspanning. Na diverse mislukte projectjes is hij nu een wandelservice voor de rijken begonnen. Hij wandelt, uitgerust met een hele lading mobiele telefoons van zijn klanten, vele kilometers op een dag en de eigenaren van de telefoons krijgen op die manier korting op hun verzekering, omdat zij zo gezond bezig zijn. Alleen doet Bilal dat wandelen weer liever niet zelf, maar besteedt hij het al snel uit aan Bennie, een jonge vrouw die naar de camping gekomen is om haar psychische problemen onder ogen te zien.
Tragiek
Al deze en nog andere personages schetst Wortel op de haar eigen, ogenschijnlijk o zo lichtvoetige manier waarmee zij tragiek lachwekkend en het lachwekkende een beetje tragisch maakt. Over een vrouw in een tankstation langs de weg: ’Een vrouw met een roodwit gestreept overhemd en een geel kapsel. Zoals mensen op hun huisdier gaan lijken, zo leek deze vrouw op het tankstation.’ Of over politici die over asielwetgeving gaan: ’Die voortdurend bleven rommelen met de wet alsof het om een tafelschikking ging die op het laatste moment nog even kon worden aangepast.’ Of over de asielzoekster die na een lang inburgeringstraject ook een plek op de camping heeft toegewezen gekregen: ’Ze wist nu alles over de Tweede Wereldoorlog. Bijna niemand wist iets over haar oorlog.’
Metafoor
En dan is er opeens, zomaar zonder dat je het ziet aankomen, dat laatste hoofdstuk dat je van je sokken blaast. De camping als metafoor voor wat er in de wereld gebeurt, een opvangplek voor iedereen die even een schuilplaats zoekt, maar ook een plek waar de realiteit opeens keihard kan toeslaan.
Sonja de Jong
Maartje Wortel – Camping. Prometheus, ISBN 978 90 446 5492 9, 240 pagina’s. € 22,99, oktober 2024